Brak przepisów przejściowych w poznańskiej uchwalekrajobrazowej

Prawo w praktyce

W sierpniu 2023 roku weszła w życie uchwała Rady Miasta Poznania w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń na terenie Poznania.

Zgodnie z treścią tej uchwały na terenie zabudowy wielorodzinnej zakazano sytuowania ogrodzeń, za wyjątkiem zabezpieczających wybiegi dla zwierząt i obiekty sporu. Dopuszczono tylko ogrodzenia dla niskich budynków o funkcji mieszkalnej wielorodzinnej oraz ogrodzenia o odpowiednio małej wysokości dla ogródków gastronomicznych (1 m) oraz jako zabezpieczenia placu zabaw (1 m) lub niskiej zieleni (0,5 m). Niedopuszczalne tym samym stało się realizowanie ogrodzeń oddzielających często znajdujące się przy lokalu mieszkalnym ogródki od reszty nieruchomości wspólnej.

Problem

Uchwała weszła w życie po rozpoczęciu przez inwestora budowy zespołu budynków wielorodzinnych, w ramach których przewidziano realizację ogrodzeń na terenie inwestycji. W szczególności zaprojektowano realizację ogrodzeń zabezpieczających przydomowe ogródki przed dostępem osób niepowołanych. Z uwagi na chęć zapewnienia prywatności właścicielom lokali zamierzano zrealizować odpowiednio wysokie zabudowane ogrodzenia.

W obliczu wprowadzonego zakazu sytuowania ogrodzeń w poznańskiej uchwale krajobrazowej tekst uchwały poddano analizie i ustalono, że tekst uchwały nie zawiera przepisów przejściowych. Wskazano jedynie, że nie jest wymagane dostosowanie ogrodzeń istniejących w dniu wejścia w życie uchwały. Ustawa wprowadzająca do ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym możliwość przyjmowania uchwał krajobrazowych (art. 37a) również nie zawierała tego rodzaju regulacji.

Stąd powstała wątpliwość, czy inwestor może zrealizować ogrodzenia, skoro nie były one przewidziane w projekcie budowlanym zatwierdzonym decyzją o pozwoleniu na budowę.

Wobec braku przepisów przejściowych uchwała nie wskazuje nawet, czy inwestor uprawniony jest do posadowienia ogrodzeń, jeżeli przed jej wejściem w życie uzyskał pozwolenie na budowę inwestycji, której projekt budowlany przewidział takie ogrodzenie.

Rozwiązanie

W obliczu wątpliwości interpretacyjnych zwrócono się do Urzędu Miasta Poznania Wydziału Urbanistyki i Architektury z wnioskiem o interpretację zapisów uchwały. Z uwagi na doniosłość regulacji, w szczególności w obszarze dopuszczalnych na terenie miasta urządzeń i nośników reklamowych, organ wykonawczy gminy uruchomił dla mieszkańców procedurę, w ramach której można było uzyskać tego rodzaju interpretacje.

W odpowiedzi na wniosek organ potwierdził, że uchwała nie zawiera przepisów przejściowych w odniesieniu do ogrodzeń.

Wskazano, a trend taki jest też widoczny w treści orzecznictwa sądów administracyjnych, że jeżeli ogrodzenie realizowane jest na podstawie pozwolenia na budowę wydanego przed dniem wejścia w życie uchwały, a ich lokalizacja i gabaryt są zgodne z zatwierdzonym projektem budowlanym, przepis uchwały krajobrazowej nie będzie miał zastosowania i takie ogrodzenie można zrealizować. Jeżeli jednak inwestor zamierzałby dopuścić się w tym zakresie odstępstwa lub miałyby być lokalizowane dodatkowe ogrodzenia, to takie urządzenia muszą być już zgodne z treścią uchwały krajobrazowej.

W prezentowanym stanie faktycznym, z uwagi na niewskazanie wprost w projekcie budowalnym (rysunku lub części opisowej) ogrodzeń przeznaczonych do realizacji, inwestor zmuszony był zaakceptować wydzielenie ogródków przy budynku nasadzeniami zieleni i niskim pół metrowym ażurowym ogrodzeniem chroniącym te nasadzenia. Powyższemu problemowi można było zaradzić przygotowując odpowiednio szczegółowy projekt budowlany. Celem przyspieszenia procedur uzyskiwania pozwolenia na budowę, zatwierdzane w tym postępowaniu części projektu budowlanego, często ograniczane są do wymaganego ustawą minimum, a szczegóły wykonawstwa projektuje się w projektach wykonawczych.

Przypisy