Inwestor prywatny złożył wniosek o wydanie pozwolenia na budowę kilku budynków mieszkalnych jednorodzinnych z dostępem do drogi publicznej poprzez istniejącą drogę wewnętrzną – niespełniającą warunków § 14 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (poza zakresem opracowania projektowego).
1. Ustalenia planu miejscowego/decyzji o warunkach zabudowy
Teren inwestycyjny objęty jest ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – działka inwestycyjna znajduje się w jednostkach strukturalnych oznaczonych 1MN – tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej.
2. Planowana inwestycja
Budowa sześciu budynków mieszkalnych jednorodzinnych w zabudowie bliźniaczej z infrastrukturą techniczną i urządzeniami budowlanymi: miejsce gromadzenia odpadów stałych, miejsca postojowe, dojścia i dojazdy, mury oporowe, wewnętrzna linia zasilająca eNN, wewnętrzna instalacja, wodociągowa, kanalizacyjna, gazowa.
3. Decyzja starosty
Starosta zatwierdził projekt budowlany i udzielił pozwolenia na budowę dla planowanej inwestycji.
4. Reakcja stron
Właściciel działki sąsiedniej złożył odwołanie, zarzucając, iż dokumentacja dołączona do wniosku zawiera błędy i braki, które stoją w sprzeczności z obowiązującymi przepisami prawa, a ich negatywne skutki mogą stanowić sytuacje zagrażające zdrowiu i życiu ludzkiemu.
Przede wszystkim, według odwołującego, ciąg pieszo-jezdny prowadzący do działki budowalnej, na której projektowane jest zamierzenie budowlane nie spełniał warunków § 14 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. W projekcie ciąg pieszo jezdny ma szerokość od 3,6 m do 4 m, a w myśl warunków § 14 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury wymagane jest 5 m. Ciąg ten ma nadto duży spadek oraz jest ogrodzony po obu stronach, co uniemożliwia wyminięcie czy ominięcie innych użytkowników, szczególnie pieszych. A w związku z planowaną budową sześciu budynków jednorodzinnych ruch pojazdów na nim wzrośnie o co najmniej 200%. Takie znaczne zwiększenie obciążenia będzie nie tylko bardzo uciążliwe dla obecnych mieszkańców ale może prowadzić do sytuacji stanowiących zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi.
5. Rozstrzygnięcie wojewody
Wojewoda utrzymał decyzję w mocy. Stwierdził, iż w świetle § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, szerokość jezdni stanowiącej dojazd nie może być mniejsza niż 3 m. Jak wynika z przedłożonej mapy do celów projektowych szerokość drogi dojazdowej wynosi od 3,61 m do 4,00 m. Dojścia zaprojektowano oddzielnie.
Komunikacja z drogą publiczną odbywa się w sposób określony w § 14 ust. 1 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, tzn. przez zapewnienie dojścia i dojazdu, a więc dwóch oddzielnych szlaków.
Inwestycja przewidywała komunikację w sposób określony w § 14 ust. 2, a zatem poprzez wspólny ciąg pieszo-jezdny – jednak miało to miejsce już poza zatwierdzanym projektem zagospodarowania działki lub terenu (droga istniejąca) i dlatego tym zakresie przepis wskazujący, iż szerokość takiego ruchu i pieszych, pojazdów winna wynosić nie mniej niż 5 m nie mógł mieć zastosowania.
Inwestor zapewnił zatem zgodny z § 14 warunków technicznych dostęp przedmiotowej inwestycji do drogi publicznej.
Odnosząc się do ciągu pieszo jezdnego, który ma połączyć komunikacyjnie teren inwestycji z drogą publiczną należy dodatkowo wskazać, że aktualnie nie obowiązuje już przepis art. 34 ust. 3 pkt 3 Prawa budowlanego, zgodnie z którym projekt budowlany powinien zawierać oświadczenie właściwego zarządcy drogi o możliwości połączenia działki z drogą publiczną zgodnie z przepisami o drogach publicznych. Ponadto należy podkreślić, że w myśl art. 35 ust. 1 prawa budowlanego w wersji znajdującej zastosowanie w sprawie, zakres sprawdzenia dokumentacji projektowej przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę lub odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego przez organ administracji architektoniczno-budowlanej został wyraźnie określony art. 35 ust. 1 Prawa budowlanego.
Projekt budowlany zawiera niezbędne opinie i uzgodnienia, jego zawartość jest kompletna.
6. Wnioski i rekomendacje
Z woli ustawodawcy wyłączony został obowiązek sprawdzenia, w jaki sposób teren planowanej inwestycji będzie połączony z drogą publiczną, w przypadku, jeśli łącznikiem takim ma być niebędący drogą publiczną, a stanowiący własność prywatną istniejący ciąg pieszo-jezdny, który zresztą zapewnia dostęp do drogi publicznej sąsiednim nieruchomościom.
Obowiązek sprawdzenia zgodności projektu zagospodarowania działki lub terenu z przepisami, w tym techniczno-budowlanymi, ograniczony jest wyłącznie do terenu inwestycji, a nie innych terenów, które terenem inwestycji nie są.