Zmiany w przepisach środowiskowych: Co musi wiedzieć każdy inwestor?

Ochrona Środowiska

1. Cel zmian

Ministerstwo Klimatu i Środowiska pod koniec kwietnia 2025 r. opublikowało zapowiedź projektu ustawy o zmianie ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko[1] oraz niektórych innych ustaw. Mimo, że sam projekt ustawy nie został jeszcze opublikowany, Ministerstwo podało na swojej stronie[2] najważniejsze jego założenia i zakładane regulacje prawne.

Jak wskazali to autorzy zmian ustawowych, projektowane zmiany w przepisach OOŚ mają przede wszystkim na celu:

  1. usprawnienie procedur dotyczących decyzji środowiskowej,
  2. dostosowanie procedur dotyczących decyzji środowiskowej do wymogów prawa unijnego,
  3. poprawę przejrzystości i efektywności postępowania,
  4. uporządkowanie przepisów i struktur administracyjnych.

2.Zmiany w procedurze dotyczącej uzyskania decyzji środowiskowej

  1. Projektowane zmiany mają tu na celu doprecyzowanie katalogu praw rzeczowych uprawniających do bycia stroną. Planuje się wyraźne wskazanie, które z istniejących w polskim systemie prawnym praw rzeczowych ma zastosowanie w celu określenia kręgu stron postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Zaplanowano również wykreślenie z istniejących przepisów obowiązku informowania o zmianach własnościowych nieruchomości znajdujących się na obszarze oddziaływania przedsięwzięcia.
  2. Zwiększeniu ulegnie próg liczby stron przy zawiadomieniach publicznych.
  3. Uproszczone mają zostać zasady dotyczące zawiadamiania i uwag złożonych po terminie. Umożliwione zostanie organowi wyznaczenie terminu na składanie uwag i wniosków przez społeczeństwo dłuższego niż 30 dni, jeżeli przemawia za tym charakter sprawy. Dodany zostanie również przepis, który zdejmie z organu właściwego do prowadzenia oceny oddziaływania na środowisko obowiązek rozpatrzenia uwag i wniosków wpływających do niego po wyznaczonym terminie oraz wyłączy możliwość zastosowania art. 58 ustawy z 14 czerwca 1960 r. kodeks postepowania administracyjnego[3].

3. Decyzja środowiskowa – złożenie wniosku

  1. Wprowadzone zostanie obligatoryjne składania wniosku wyłącznie w drodze elektronicznej! Przewiduje się również ograniczenie załączników wymaganych w postaci papierowej do niezbędnego minimum.
  2. Wprowadzona zostanie standaryzacja map, oznaczeń i raportów, w tym ujednolicenie preferowanego formatu dla składanej do organu dokumentacji, a także wprowadzenie wymogu określania lokalizacji przedsięwzięcia danymi przestrzennymi. Projekt zakłada zarazem uregulowanie sposobu oznaczania danych w plikach .shp w wynikach inwentaryzacji przyrodniczych przedkładanych do raportów o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
  3. Doprecyzowany zostanie wymogów co do raportu oddziaływania na środowisko, w tym wariantów inwestycji. Doprecyzowane zostaną przepisy dotyczące wymagań co do treści raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, w tym:
    • w zakresie opisu emisji i oddziaływań (w zakresie światła);
    • ilości wariantów przedsięwzięcia i ich nazewnictwa;
    • wymogu wariantowania na etapie ponownej oceny oddziaływania na środowisko.

4. Zmiany w działaniu organów administracyjnych

  1. Kompetencje dotyczące wydawania decyzji środowiskowych mają zostać przekazane starostom.
  2. Zlikwidowane zostanie delegowanie spraw do innego regionalnego dyrektora ochrony środowiska.
  3. Ujednolicone zostaną zasady działania organów opiniujących. Jednocześnie, aby organy dokonujące opiniowania, które nie wyraziły opinii o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko nie były pozbawione możliwości wypowiedzenia się w sytuacji zmiany lub wprowadzenia nowych rozwiązań w planowanym przedsięwzięciu, planuje się zapewnienie ich udziału w ocenie, zwłaszcza organu właściwego do wydania oceny wodnoprawnej.

5. Przebieg postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i treść decyzji

  1. Projekt wzmacnia rolę organu w wyborze wariantu przedsięwzięcia. Proponuje się przywrócenie poprzedniego rozwiązania, które nie przewidywało przeprowadzania oceny oddziaływania przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko na wniosek inwestora.
  2. Wprowadzone zostaną przepisy dotyczące umarzania postępowania po 3 latach braku raportu OOŚ.
  3. Doprecyzowane zostaną zasady egzekucji i przenoszenia decyzji. Nastąpi ujęcie etapu realizacji przedsięwzięcia w przepisach OOŚ dotyczących egzekucji administracyjnej warunków wynikających z treści decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, które nie są wystarczająco precyzyjne.

6. Decyzja środowiskowa – wykorzystanie

  1. Projekt zakłada wprowadzenie jasnych i klarownych reguł przedłużania ważności decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
  2. Wprowadzono odstępstwa terminowe, np. w gospodarce odpadami.
  3. Gwarantuje się ciągłość obowiązywania decyzji mimo zmiany inwestora.

7. Strategiczna i transgraniczna ocena oddziaływania

  1. Projekt wprowadza terminy i konsultacje w ocenach strategicznych.
  2. Wprowadzona zostanie możliwość transgranicznej oceny przy ponownej OOŚ.
  3. Wprowadzony zostanie obowiązek tłumaczenia dokumentów i powiadamiania innych państw.

Podsumowując, nowelizacja przepisów OOŚ – zgodnie z przedstawionymi przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska założeniami - może zatem istotnie wpłynąć na:

  • czas trwania i koszty procesu inwestycyjnego,
  • obowiązki inwestorów i organów administracji,
  • praktyczne stosowanie decyzji środowiskowej w przedsięwzięciach.

 

[1] T.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1112 ze zm. – dalej: OOŚ.

[2] https://www.google.com/search?q=2025+Projekt+ustawy+o+zmianie+ustawy+o+udostępnianiu+informacji+o+środowisku

+i+jego+ochronie%2C+udziale+społeczeństwa+w+ochronie+środowiska+oraz+o+ocenach+oddziaływania+na+środowisko+oraz+niektórych+innych+ustaw&sca_esv=137b759269c363f4&ei=UEttaJ_bMIDCwPAPyPbIiA0&ved=0ahUKEwifw-aT262OAxUAIRAIHUg7EtEQ4dUDCBA&uact=5&oq=2025+Projekt+ustawy+o+zmianie+ustawy+o+udostępnianiu+informacji+o+środowisku+i+jego+ochronie%2C+udziale+społeczeństwa+w+ochronie+środowiska+oraz+o+ocenach+oddziaływania+na+środowisko+oraz+niektórych+innych+ustaw&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAi2QEyMDI1IFByb2pla3QgdXN0YXd5IG8gem1pYW5pZSB1c3Rhd3kgbyB1ZG9zdMSZcG5pYW5pdSBpbmZvcm1hY2ppIG8gxZtyb2Rvd2lza3UgaSBqZWdvIG9jaHJvbmllLCB1ZHppYWxlIHNwb8WCZWN6ZcWEc3R3YSB3IG9jaHJvbmllIMWbcm9kb3dpc2thIG9yYXogbyBvY2VuYWNoIG9kZHppYcWCeXdhbmlhIG5hIMWbcm9kb3dpc2tvIG9yYXogbmlla3TDs3J5Y2ggaW5ueWNoIHVzdGF3SABQAFgAcAB4AJABAJgBAKABAKoBALgBA8gBAPgBAZgCAKACAJgDAJIHAKAHALIHALgHAMIHAMgHAA&sclient=gws-wiz-serp

[3] T.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 572 ze zm.

Przypisy