Rozbiórka niewielkiego budynku przed realizacją inwestycji deweloperskiej. Uproszczona procedura rozbiórkowa w praktyce

Kierowanie budową

Inwestor zakupił działkę w dobrej lokalizacji na obrzeżach miasta z zamiarem realizacji nowej inwestycji deweloperskiej w postaci budynku mieszkalnego wielorodzinnego z usługami w parterze. Na nieruchomości znajduje się jednak stary, parterowy budynek mieszkalny o wysokości 4,5 metra, który nie jest wpisany do rejestru zabytków, nie znajduje się w gminnej ewidencji i nie podlega ochronie konserwatorskiej.

Z uwagi na fakt, że obiekt znajduje się w odległości większej niż połowa swojej wysokości od granicy działki, inwestor zastanawiał się, czy potrzebne będzie pozwolenie na jego rozbiórkę, czy wystarczy samo zgłoszenie, a być może żadne formalności nie są wymagane.

Źródło w przepisach

Zgodnie z art. 31 ust. 1 pkt. 1 i ust. 1b ustawy Prawo budowlane w przypadku budynków niewpisanych do rejestru zabytków, nieobjętych ochroną konserwatorską, o wysokości poniżej 8 metrów, jeżeli ich odległość od granicy działki jest nie mniejsza niż połowa wysokości nie jest wymagane pozwolenie na rozbiórkę. W takim przypadku wystarczy zgłoszenie rozbiórki do organu administracji architektoniczno-budowlanej.

Tym samym w opisanym stanie faktycznym inwestor powinien dokonać zgłoszenia rozbiórki. Uzyskanie pozwolenia na budowę nie jest wymagane.

Jak wynika z art. 31 ust. 1a i 1b ustawy Prawo budowalne ani decyzja o pozwoleniu na rozbiórkę ani zgłoszenie nie byłyby wymagane, gdyby rozbiórka dotyczyła obiektów i urządzeń budowlanych, na budowę których nie jest wymagane pozwolenie na budowę oraz budynków i budowli zlokalizowanych na terenach zamkniętych ustalonych decyzją Ministra Obrony Narodowej, niewpisanych do rejestru zabytków oraz nieobjętych ochroną konserwatorską.

Kroki, które należy podjąć

Art. 31 ustawy Prawo budowlane przewiduje dwa sposoby zgłoszenia rozbiórki w formie papierowej lub w postaci elektronicznej przez portal e-Budownictwo.

Rekomenduje się, aby inwestor skorzystał z możliwości złożenia zgłoszenia w formie elektronicznej, co pozwala na sprawne przeprowadzenie procedury, skrócenie czasu oczekiwania oraz uzyskanie urzędowego potwierdzenia bez wychodzenia z domu.

Formularz zgłoszenia dostępny jest na portalu: https://e-budownictwo.gunb.gov.pl

Po 21 dniach od złożenia dokumentów, przy braku sprzeciwu organu administracji architektoniczno‑budowlanej, inwestor będzie mógł legalnie przystąpić do rozbiórki. Zgłoszenia należy dokonać przed terminem zamierzonego rozpoczęcia robót budowlanych. Powyższe wynika z art. 30 ust. 5 ustawy Prawo budowlane.

Wnioski

Case study pokazuje, że kluczowe znaczenie ma dokładna analiza stanu prawnego nieruchomości oraz znajdujących się na niej obiektów budowlanych. Czas poświęcony na wstępną ocenę pozwala nie tylko uniknąć zbędnych formalności, ale przede wszystkim wybrać właściwy tryb postępowania. W tym przypadku procedurę zgłoszenia zamiast pozwolenia na rozbiórkę. Taka świadoma decyzja inwestycyjna przekłada się na oszczędność czasu i sprawną realizację każdego z etapów inwestycji.

Przypisy